Okręgowa Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyniki tegorocznego egzaminu gimnazjalnego dla powiatów i gmin. Przedstawiamy wyniki z powiatu skarżyskiego. Zobacz dzisiejsze wydanie internetowe Echa Dnia Świętokrzyskiego w powiecie skarżyskim powrót na pierwsze miejsce gminy Łączna, która rok temu była dopiero 4. Oto nasz ranking gmin powiatu skarżyskiego opracowany na podstawie średnich wyników z poszczególnych przedmiotów. W rankingu najpierw podajemy sumę punktów, dalej średnie z poszczególnych przedmiotów - język polski, historia, matematyka, przedmioty przyrodnicze, język obcy nowożytny, który zdawała największa liczba osób - poziom podstawowy lub średnia z dwóch języków jeśli zdawała je większa liczba osób. Pierwsza liczba poza nawiasem to miejsce w rankingach w 2017 roku; druga liczba - miejsce w 2016 roku, ostatnia liczba w 2015 roku.
1. Łączna – 95,81 punktów (23,18 język polski + 17,75 historia i wos + 15,00 matematyka + 13,84 przedmioty przyrodnicze + 26,04 język angielski, poziom podstawowy ) – 4 miejsce w 2017 roku; 1 miejsce w powiecie w 2016 roku; 5 miejsce w 2015.
2. Skarżysko-Kamienna – 94,71 punktów (21,49 język polski + 18,00 historia i wos + 13,55 matematyka + 14,79 przedmioty przyrodnicze + 26,88 język angielski, poziom podstawowy ) – 2 miejsce w 2017 roku; 2 miejsce w powiecie w 2016 roku; 4 w 2015;
3. Bliżyn – 91,06 punktów (21,62 język polski + 16,89 historia i wos + 14,20 matematyka + 13,91 przedmioty przyrodnicze + 24,44 język angielski, poziom podstawowy - 30 uczniów, język rosyjski, poziom podstawowy - 15 uczniów ) – 3 miejsce w 2017 roku; 5 miejsce w powiecie w 2016 roku; 2 w 2015;
4. Skarżysko-Kościelne – 88,60 punktów (19,51 język polski + 17,22 historia i wos + 12,73 matematyka + 14,73 przedmioty przyrodnicze + 24,41 język angielski, poziom podstawowy) 1 miejsce w 2017 roku; 3 miejsce w powiecie w 2016 roku; 1 miejsce 2015;
5. Suchedniów – 86,24 punktów (19,79 język polski + 16,90 historia i wos + 12,19 matematyka + 14,15 przedmioty przyrodnicze + 23,21 język angielski, poziom podstawowy ) – 5 miejsce w 2017 roku; 4 miejsce w powiecie w 2016 roku; 3 miejsce w 2015.
Uczniowie ze Świętokrzyskiego napisali test z większości przedmiotów nieco poniżej średniej krajowej. Taka tendencja utrzymuje się niestety od wielu lat. W piątek gimnazjaliści mogą sprawdzić swój wynik na egzaminie. Zobacz, jak sprawdzić wynik egzaminu gimnazjalnego.
Część humanistyczna Nieco gorzej niż średnia krajowa, nasi uczniowie wypadli w części humanistycznej.
Z historii i wiedzy o społeczeństwie zdobyli 58 procent, ogólnopolska średnia to 59 procent, natomiast z języka polskiego ich wynik jest dokładnie taki sam jak średnia w kraju – 68 procent.
Arkusz z historii i wiedzy o społeczeństwie zawierał 25 zadań zamkniętych, w tym 20 zadań z historii i 5 zadań z wiedzy o społeczeństwie. Dominowały zadania wyboru wielokrotnego, w których uczeń wybierał jedną z podanych odpowiedzi. Były także zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie.
Arkusz z języka polskiego zawierał 22 zadania, w tym 20 zadań zamkniętych i 2 zadania otwarte. Wśród zadań zamkniętych pojawiły się różne ich typy: wyboru wielokrotnego, prawda-fałsz i na dobieranie. Zadanie krótkiej odpowiedzi wymagało od gimnazjalistów zajęcia stanowiska i uzasadnienia go w odwołaniu do tekstu Jana Burzyńskiego.
Część matematyczno –przyrodnicza O jeden punkt procentowy słabiej wypadli nasi gimnazjaliści na egzaminie z przedmiotówmożliwych do z przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki i geografii - uzyskali 55 procent dobycia punktów, przy średniej krajowej wynoszącej 56 procent.
Kolejny rok z rzędu gorzej naszym gimnazjalistom poszedł też test z części matematycznej. Uczniowie z regionu uzyskali 51 procent punktów, czyli o jeden punkt procentowy mniej, niż wynosi średnia krajowa.
Arkusz z przedmiotów przyrodniczych zawierał 24 zadania zamknięte i sprawdzał wiadomości i umiejętności z zakresu czterech przedmiotów: biologii, chemii, fizyki i geografii. Każdy z przedmiotów reprezentowany był przez zadania różnego typu: wyboru wielokrotnego, prawda-fałsz, na dobieranie
Arkusz z matematyki zawierał 23 zadania, w tym 20 zadań zamkniętych i 3 zadania otwarte. Wśród zadań zamkniętych większość stanowiły zadania wyboru wielokrotnego, w których należało wybrać jedną z podanych odpowiedzi, w sześciu zadaniach typu prawda-fałsz − ocenić prawdziwość zdań, a w jednym − odpowiedzieć na pytanie i wskazać poprawne uzasadnienie. Zadania otwarte wymagały od gimnazjalistów samodzielnego sformułowania rozwiązania.
Języki obce Egzamin z języka obcego nowożytnego zdawany był na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Wszyscy gimnazjaliści przystępowali do egzaminu na poziomie podstawowym, natomiast uczniowie, którzy kontynuowali w gimnazjum naukę danego języka po szkole podstawowej, rozwiązywali obowiązkowo także zadania na poziomie rozszerzonym. Do egzaminu na poziomie rozszerzonym mogli przystąpić również uczniowie, którzy rozpoczęli naukę wybranego języka w gimnazjum.
Najczęściej wybieranym językiem był oczywiście angielski. Średnia z „podstawy” to – w Polsce 68 procent, u nas – o dwa punkty procentowe mniej.
Uczniowie w naszym regionie uzyskali z „rozszerzenia” 49 procent, przeciętna w Polsce to 52 procent. Świętokrzyscy gimnazjaliści zdawali także inne języki i tutaj należy ich pochwalić, bo wypadli dość dobrze.
Najlepiej poszedł im język francuski na poziomie podstawowym. Podstawę gimnazjaliści ze świętokrzyskiego zdali średnio na 76 procent, przy średniej krajowej niższej aż o sześć punktów procentowych niższej.
Dobrze poszła też podstawa i rozszerzenie z języka rosyjskiego – nasi uczniowie uzyskali z podstawy średnio 56 procent przy średniej krajowej 61, rozszerzenie napisali średnio aż na 67 procent przy średniej krajowej wynoszącej 48 procent.
Wynik przepustką do dobrej szkoły Egzamin gimnazjalny został przeprowadzony od 18 do 20 kwietnia 2018 roku. Do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło 11 153 spośród 11 273 zgłoszonych uczniów III klas gimnazjum (około 99%). Pozostali uczniowie przystąpili do egzaminu gimnazjalnego w czerwcu albo byli zwolnieni z obowiązku. Wyniki zdecydują, czy trzecioklasista z gimnazjum dostanie się do wybranego ogólniaka, technikum lub szkoły zasadniczej.
Arkusz z języka obcego na poziomie podstawowym zawierał 40 zadań zamkniętych różnego typu (wyboru wielokrotnego, prawda-fałsz oraz zadań na dobieranie) ujętych w jedenaście wiązek. Zadania sprawdzały rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych oraz znajomość środków językowych. Arkusz z języka obcego na poziomie rozszerzonym zawierał 20 zadań zamkniętych różnego typu (wyboru wielokrotnego oraz zadań na dobieranie) ujętych w pięć wiązek. Zadania zamknięte sprawdzały rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych. Arkusz zawierał również 10 zadań otwartych z luką, sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych oraz jedno zadanie otwarte krótkiej odpowiedzi, w którym uczeń musiał napisać e-mail. „Nie jest źle” Danuta Zakrzewska dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi po analizie wyników zaznaczyła, że świętokrzyscy uczniowie mogą być zadowoleni, ponieważ ich wyniki oscylują w granicach średniej krajowej. – Myślę, że jest dobrze, z części przedmiotów gimnazjaliści ze Świętokrzyskiego wypadli gorzej niż średnia krajowa ale zazwyczaj jest to tylko jeden punkt procentowy mniej więc na pewno nie ma dramatu – podsumowała pani dyrektor.
Jak sprawdzić wyniki? Zdający dostali kody dostępu do swoich wyników, które w piątek o północy zostaną opublikowane na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Gimnazjaliści mogą sprawdzić jak im poszło za pomocą specjalnego, indywidualnego kodu dostępu oraz swojego numer PESEL. EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018.