PROCEDURA SZACOWANIA SZKÓD W GOSPODARSTWACH ROLNYCH SPOWODOWANE PRZEZ NIEKORZYSTNE ZJAWISKA ATMOSFERYCZNE.
Komisje Gminne winny dokonywać szacunków szkód wyłącznie tych, które powstały w wyniku:
- gradu,
- deszczu nawalnego,
- ujemnych skutków przezimowania,
- przymrozków wiosennych,
- powodzi,
- huraganu,
- pioruna,
- obsunięcia się ziemi,
- lawiny lub suszy w środku trwałym.
Wymagana jest ekspertyza wydana przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w przypadku wystąpienia deszczu nawalnego, huraganu lub przymrozków wiosennych.
Zasady zgłaszania wystąpienia niekorzystnego zjawiska atmosferycznego i szacowania szkód:
1. Po wystąpieniu na terenie gminy niekorzystnego zjawiska atmosferycznego lub uzyskaniu informacji o szkodach od poszkodowanych rolników w ciągu 48 godz. wójt/burmistrz/prezydent powiadamia bezpośrednio Pełnomocnika Wojewody Świętokrzyskiego do spraw Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych o charakterze i dacie jego wystąpienia. Przedmiotowe zgłoszenie jest obligatoryjne.
2. W ciągu 15 dni Wójt/Burmistrz/Prezydent informuje Pełnomocnika ds. usuwania skutków klęsk żywiołowych o wstępnym rozmiarze strat przesyłając Zawiadomienie.
Należy je wypełnić na podstawie złożonych wniosków o oszacowanie strat (WNISEK DOSTĘPNY W URZĘDZIE GMINY) przez poszkodowanych rolników oraz przeprowadzonej wizji lokalnej. Każde zawiadomienie będzie formalnie weryfikowane przez członków Komisji Wojewódzkiej z możliwością kontroli w terenie. Niekorzystnym zjawiskiem atmosferycznym musi być dotknięty pewien obszar na którym znajdują się poszkodowane gospodarstwa, w rozmiarach stanowiących zagrożenie dalszego ich funkcjonowania z wyjątkiem szkód powstałych w wyniku pioruna.
3. W przypadku wystąpienia deszczu nawalnego, huraganu lub przymrozków wiosennych wymagana jest ekspertyza wydana przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
Natomiast wystąpienie suszy przedstawia System Monitoringu Suszy Rolniczej (SMSR).
4. Wójt/burmistrz/prezydent ustala odrębnym zarządzeniem skład Komisji Gminnej szacującej szkody. Komisja gminna może zostać podzielona na Zespoły minimum 3 osobowe, a w przypadku szacowania budynków minimum 4 osobowe.
5. Wójt/burmistrz/prezydent w zwyczajowo przyjęty sposób informuje rolników o możliwości przeprowadzenia szacunków strat oraz terminie ich przeprowadzenia. Szacowanie strat możliwe jest tylko i wyłącznie na wniosek poszkodowanego.
Wypełniony formularz wniosku wraz z podpisaną zgodą na przetwarzanie podanych danych osobowych rolnik winien złożyć niezwłocznie po wystąpieniu niekorzystnego zjawiska atmosferycznego do urzędu gminy właściwego ze względu na miejsce wystąpienia strat lub innym miejscu ustalonym przez gminę (np. u sołtysa).
W przypadku gospodarstwa rolnego położonego na obszarze co najmniej dwóch gmin w których wystąpiły szkody, wnioski składa się do każdej gminy oddzielnie. Do wniosku producent rolny dołącza kserokopię wniosku o płatności bezpośrednie w celu informacji o powierzchni gospodarstwa rolnego oraz w przypadku posiadania zwierząt gospodarskich kopie zgłoszenia do systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ).
W przypadku niekompletnych lub nieprawidłowo wypełnionych wniosków wójt/burmistrz/prezydent wzywa poszkodowanego do uzupełnienia wniosku bądź odmawia przyjęcia wraz z podaniem uzasadnienia.
6. Komisja Gminna ustala wysokości szkód poprzez lustrację na miejscu:
1) w ciągu 2 miesięcy od dnia zgłoszenia przez producenta rolnego powstania tych szkód, tj.:
a. od wschodów do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy albo jej likwidacji, albo
b. nie później niż w terminie do 3 miesięcy od wystąpienia gradu, deszczu nawalnego, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny – w przypadku szkód w środku trwałym.