preloader
Pliki cookie pomagają nam udostępniać nasze usługi. Korzystając z tych usług, zgadzasz się na użycie plików cookie. Więcej informacji
Urząd Gminy Łączna

Zajęcia w terenowe w okolicy szkoły.
Wykorzystane pomoce:
- kompas
- gnomon
- lupa
- przyrząd do pomiaru 5w1
- lornetka
- aparat

1. Orientowanie mapy za pomocą kompasu oraz znaków topograficznych i obiektów terenowych.
2. Wyznaczanie za pomocą kompasu kieruneku północnego w terenie oraz pozostałych kierunków i zaznaczanbie ich na róży kierunków.
3. Szukanie obiektów znajdujących się na południe, północ, wschód i zachód od miejsca obserwacji.
4. Wyznaczanie kieruneku północnego za pomocą gnomonu.
5. Obserwacja drzewa
- jego korony (korony samotnie stojących drzew są przeważnie bardziej rozwinięte od strony
południowej)
- jego kory (kora samotnie rosnących drzew od strony północnej jest często grubsza, gdy cały
pień jest obrośnięty mchem, na północnej stronie jest go więcej).
6. Szukanie kamieni porośniętych mchem i icha pomocą lupy obserwacja (mech rośnie od północy, ponieważ najbardziej oświetlona w ciągu dnia jest południowa strona kamienia, a mech lubi cień).
7. Obserwacja przez lornetkę zamontowanych anten satelitarnych, w którym kierunku są zwrócone. ( zazwyczaj na południe)
8. Wyznaczanie temperatury oraz poziomu hałasu za pomocą przyrządu 5w1.
Temp. 20oC
Poziom hałasu w normie.
9. Zabawa w poszukiwaczy skarbów. Odszukiwanie skarbów ukrytych w różnych miejscach w pobliżu szkoły, w jak najkrótszym czasie według instrukcji porószania się np: idź 5 kroków na N następnie skręć na W, itp.

Zajęcia wykorzystujące zestaw demonstracyjno- doświadczalny " Energia słoneczna".

Jak od ilości chlorków w wodzie zależy jej jakość?
Chlor wolny (Cl2) w warunkach naturalnych nie występuje. Może przedostawać się do wód wraz ze ściekami, które poddano chlorowaniu chlorem lub jego związkami.
Dopuszczalne stężenia chlorków w wodzie do picia wynosi 250 mg/dm3 jeśli są pochodzenia naturalnego. Chlorki z zanieczyszczeń czynią wodę nieprzydatną do picia.
Sprzęt i odczynniki:
Zestaw do oznaczania chlorków.
Opis ćwiczenia:
Wodę z kranu miareczkowano mianowanym roztworem Hg(NO3) 2 wobec difenylokarbazonu jako wskaźnika, w środowisku o pH 2,3-2,8 do zmiany zabariwnia.
Miareczkowanie powtórzono 5 razy.
Otrzymane wyniki pomnożono przez 300 i otrzymano ilość chlorkóww mg/ l .
Nasze wyniki:
130 mg/l
120 mg/l
125 mg/l
120 mg/
130 mg/l
Średnia z wyników: 125 mg/l co mieści się w dopuszczalnym stężeniu chlorków co czyni tę wodę przydatną do picia.
Nadmierne stężenia chlorków w wodzie do picia powodują przyspieszenie tempa korozji w sieci wodociągowej, co może doprowadzić do zwiększenia zawartości metali w dostarczanej wodzie.

Badanie przeprowadzili uczniowie klasy IV b na zajęciach dodatkowych z przyrody.

Czy w każdej wodzie równie łatwo się pierze, czyli jak zbadać twardość wody?
Twardość wody to inaczej zawartość związków wapnia oraz magnezu. Jest określana przez konsumentów mianem popularnego "kamienia". Ów kamień to wytrącony podczas gotowania (czy podgrzewania wody) węglan wapnia i magnezu.
Cel ćwiczenia:
Ocena twardości wody wodociągowej, (próba pobrana z kranu znajdującego się w sali)
Sprzęt: Odczynniki:
- cylinder miarowy, - roztwór wersenianu dwusodowego EDTA-Na,
- pipety kalibrowane - bufor amoniakalny,
- nasycony roztwór czerni eriochromowej
Opis ćwiczenia:
Do dwóch cylindrów miarowych odmierzono 5mlwody wodociągowej, następnie dodano po 5 kropli buforu oraz czerni eriochromowej.Pierwszy roztwór potraktowano jako wzorzec koloru, natomiast drugi miareczkowano roztworem EDTA-Na do momentu zmiany zabarwienia z czerwonego na niebieskie. Z pipetyodczytano objętość zużytego roztworu wersenianu.
Miareczkowanie powtórzono 5 razy.
Otrzymane wyniki pomnożono przez 300 i otrzymano ilość mg/ CaCO3 .
Nasze wyniki:
156 mg
180 mg
147 mg
150mg
130 mg
150 mg
Średnia z wyników: 152,16 mg/ CaCO3 = woda miękka
Twardość wody ma duży wpływ na jakość nie tylko prania i tkanin, ale także na sprzęt AGD w domu.
W twardej wodzie większość składników detergentów do prania przyczepia się do minerałów zawartych w wodzie, zamiast czyścić ubrania. To oznacza, że żeby uzyskać satysfakcjonujące efekty prania, musisz zużyć więcej detergentu i podwyższyć temperaturę prania, co dla ubrań bywa zabójcze.
Aby trwale pozbyć się problemu twardej wody do prania, warto rozważyć zamontowanie zmiękczacza wody.

Badanie przeprowadzili uczniowie klasy IV b na zajęciach dodatkowych z przyrody.

 

                                                      Odczyty pogody

 

odczyty pogody